Étrendek útvesztőjében

Manapság rengeteg könyv, internetes oldal, újságcikk és írás foglalkozik az egészséges táplálkozással, illetve a különböző irányzatokkal, étrendekkel. Sokszor az az érzésünk, hogy már mindenben elbizonytalanodtunk, nem tudjuk mi a követendő és mi a helytelen, és teljes káosz uralkodik a fejünkben a témával kapcsolatban.

 

Jelen írásban próbálok egy rövid összefoglalást adni a különféle étrendek legfontosabb jellemzőiről, és a főbb szempontok szerint bemutatni, melyiknek mik lehetnek az előnyei-hátrányai. Hogy ki melyik étrend mellett teszi le voksát, melyiket érzi leginkább testhezállónak, egyéni döntés.

  1. Normál étrend

Ez az étrend az egészséges táplálkozás alapjait veszi figyelembe. Tartalmaz állati eredetű- és glutént tartalmazó élelmiszereket is, finomított fehérlisztet, kristálycukrot és feldolgozott alapanyagokat viszont nem tartalmaz. Alapvető szabály, hogy minőségi alapanyagok szerepeljenek a napi étrendünkben.  Fontos hangsúlyozni, hogy nincsenek egészségtelen ételek, csak kerülendő mennyiségek.

 

  1. Mentes étrend

A mentes étrend nem tartalmaz glutént és állati eredetű tejtermékeket, húsféléket és tojást viszont igen. Az állati eredetű tejtermékeket növényi italok (kókuszital, mandulaital), a gluténtartalmú gabonákat pedig un. pszeudocereáliák (álgabonák) helyettesítik, mint köles, hajdina, quinoa.

Fontos, hogy csak akkor érdemes ilyen étrendet követni, és kizárólag mindenmentes termékeket fogyasztani, ha valamilyen ételintolerancia jelentkezik az egyénnél. Az egészséges emberek számára nem feltétlenül jelentenek előnyt ezek a speciális készítmények. Akiknek nincs szükségük erre a diétára, és elhagyják a fent nevezett élelmiszereket, hasi diszkomfort érzés, hányinger, hiányállapotok, felszívódási zavarok jelentkezhetnek.

Fontos, hogy az egészségünk megőrzése érdekében a változatos táplálkozásra kell törekednünk. Nyugodtan kipróbálhatjuk a laktóz, vagy a gluténmentes ételeket, hiszen így új ízeket ismerhetünk meg, változatosabbá tehetjük az étrendünket. Viszont, ha nincs pozitív diagnózisunk az adott betegségekről, ne a mentes étrendtől várjuk, hogy fittebbek, egészségesebbek, vagy soványak leszünk.

 

  1. Vegán étrend

A vegán étrend semmiféle állati eredetű terméket nem tartalmaz, csak növényi alapanyagokból áll. Sokan etikai okokból térnek át erre az életmódra. Azon túl, hogy semmilyen állati eredetű terméket nem fogyasztanak, a testápolás során is kizárólag vegán kozmetikumokat használnak.

A vegán étrenddel kapcsolatban gyakran felmerül a kérdés, hogy vajon lehetséges-e kizárólag növényi táplálékokból hozzájutni a szervezetünk számára szükséges mennyiségű és minőségű fehérjéhez? Megfelelő odafigyeléssel, illetve a különböző növényi fehérjeforrások helyes kombinálásával igen, lehetséges.

A nem megfelelő, egyoldalú táplálkozás azonban alacsony energiabevitelt eredményezhet, sőt hiányállapotok is felléphetnek. A szoptató édesanyáknak nem ajánlott vegán étrendet követni, helyett a vegetarianizmus étrend ajánlott.

 

  1. Húsmentes étrend (vegetarianizmus)

A húsmentes táplálkozás vagy vegetáriánus étkezés nem csak étrend, hanem egyfajta életmód, életfilozófia. Az igazi vegetáriánus – a vegetarianizmus formájától függetlenül – nem iszik alkoholos italt, nem dohányzik, gyakran alkalmaz feszültségoldó technikákat (pl. relaxáció, jóga), a természettel szoros kapcsolatban van, rendszeres fizikai aktivitást végez.

Az ovo-laktovegetáriánus étrend a növényi élelmiszereken kívül tejet, tejterméket és tojást tartalmaz.

Epidemiológiai vizsgálatok igazolják, hogy bizonyos megbetegedések (pl. szív- és érrendszeri, daganatos) ritkábban fordulnak elő vegetáriánusoknál. Valószínű, hogy ez nem csak a táplálkozásnak, hanem az egészségesebb életmódnak is köszönhető. Több növényi eredetű fehérjét (gabonák, hüvelyesek) fogyasztanak, kevesebb a telített zsírsavbevitel, alacsonyabb a koleszterin-bevitelük. Nagyobb mennyiségben fogyasztanak magas rosttartalmú cereáliákat. Sok gyümölcsöt és zöldséget fogyasztanak, ezáltal jobb a vitamin- és ásványi anyag ellátottságuk.

Ezen kívül rengeteg egyéb étrendirányzat létezik, most ezekkel szerettünk volna megismertetni titeket.

Mivel minden ember más és más, nem létezik egyetlen jó megoldás, jó irányzat. De a fent említett étrendek lefedik a legtöbb ember igényét, és olyan megoldásokat adhatnak, amelyek mindenképpen az egészséges életmód alapjait képezhetik.