Nagyböjt, régen és most…te belevágtál?

Érdekes számomra, hogy annak ellenére, hogy a keresztény ünnepeket mind megtartjuk és megemlékezünk róla, mint a karácsony és a húsvét egy jó nagy lakomával, ajándékzuhataggal meg is koronázzuk, a 21. századi ember az érem másik oldalát a böjtöt nem igen tartja be.

A nagyböjt  a keresztény közösségekben a húsvét előtti negyven napos előkészületi, bűnbánati időszak. Lényege húsvétra, Jézus Krisztus feltámadásának ünnepére való felkészülés a hitben való elmélyülés, a kiengesztelődés és a lemondás révén. A nagyböjti önmegtartóztatás legszigorúbb változata a negyvenelés volt. Ilyenkor a böjtölő csak negyvenszer evett ebben az időszakban – tehát naponta csak egyszer, naplemente után. Szintén elég szigorú az a szokás, ami alapján a nagyböjt péntekjein csak hét búzaszemet ettek .

Elindítottam egy kis véleménykutatást a témában, kik azok akik tartják valamilyen formában a nagyböjtöt. Az eredmény szintén az lett, amire számítottam, hogy nagyon kevesen kezdtünk bele.

A böjtnek a keresztény hiten kívül volt még egy fontos oka, mégpedig, hogy télen a növények-zöldségek hiányában rengeteg húst fogyasztottak az emberek, a disznóvágások, esküvők zöme is ebben az időszakban zajlott, és praktikus és célszerűségi oka volt a háztartásokban a 40 napos húselhagyásnak.

Az is érdekelt, vajon mi lenne az a szokás,étel, élelmiszer, aminek az időszakos elhagyása a legnagyobb nehézséggel járna. A válaszok nagy többsége az édességeket, a cukor fogyasztását jelölte meg.

 

Idén én is belevágtam a 40 napos nagyböjtbe. Célként saját magam próbára tételét, tisztulást, önmegtartóztatást határoztam meg. Egészen pontosan kijelöltem olyan lemondásokat, amik kihívást jelentenek számomra: 

  1. Nem eszem húst, csak halat és tengeri herkentyűket.
  2. Nem eszem cukrot, élelmiszert amiben bármennyi cukor megtalálható (Nagyon nehéz kiszűrni.)
  3. Nem iszom alkoholt.

Gondolkoztam a lemondás, az önmegtartóztatás fontosságának kérdéséről. A böjt függetlenül attól, hogy a hit, vagy egyszerűen csak egy célkitűzés motiválja, önmagunk erejének a próbára tétele, így nagyon hasznos lehet. Ha az ember tudatosabban él, tudatosan készül valamire, próbatétel elé állítja magát, a kihívások mindig koncentrációra, céltudatosságra sarkallnak minket, ami mindig nagyon hasznos önfejlesztési módszer. Én így tekintek a böjtre, legyen bármi is az, és bármikor fogunk neki, persze csak ésszerű keretek közt.

De mik is azok az ésszerű keretek?

Léböjtkúrák, drasztikus, hosszú időn át zajló “méregtelenítések”. A nagyböjttel ellentétben ez egy igencsak divatos tevékenység lett a fogyasztói társadalomban.De vajon ez mennyire egészséges, és milyen hatásokkal jár együtt? Hatásai, nos az igazság az, hogy általában a gyors fogyást célozzák meg vele, vagy van aki azt gondolja ezzel a sok méreganyagot, amit éveken át felhalmozott a szervezete, mint egy ruhát, így szép fehérre mos, vagyis méregtelenít. Ez az elképzelés teljesen irreális.Csak példaként, dietetikusok, toxikológusok szerint  egy tíznapos léböjt után észlelhetőek már a káros mellékhatások: rossz bőr, hajhullás, de akár elgyengülés is lehet az eredménye, ha az ember csupán folyékony táplálékot vesz magához.Ezt is lehet ésszel, nem csak a szélsőségekkel, mondván úgy gyorsabb lesz a tisztulás.

Kíváncsiak vagyunk, ti belevágtatok-e valamilyen formában idén a böjtölésbe? Kommentben várjuk visszajelzéseiteket! 🙂

Felde Rebeka

Tagged , , ,

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás